“Handsomenya nauzubillah” – Excited Betul Gadis-Gadis Ini Nampak Remy Ishak Lintas Jalan

Pernah tak terserempak dengan artis tapi macam malu-malu nak tegur diorang?

Selalunya orang akan tersenyum, ambil gambar dari jauh atau paling tidak pun melambai je kat favourite artis tu kalau malu sangat.

Kanda Remy!

Tapi gelagat seorang gadis dan adiknya ni buatkan netizen gelak tak sudah. Mana taknya, excited sangat nampak hero Pujaan Hati Kanda, Remy Ishak.

Katanya Remy waktu tu tengah nak melintas jalan untuk tunaikan solat Jumaat di sebuah masjid.

“Depan masjid, that’s why tak bukak tingkap..”

Baguslah Remy ni, dia antara artis yang selalu ditemui netizen sama ada di masjid atau surau.

Sumber: Twitter

Sumber: Twitter

Tapi apa yang buatkan video ni kelakar, mereka terlalu excited sampaikan pakcik tu disuruh ke tepi je sebab nak tengok Remy!

Sumber: Twitter
Sumber: Twitter
Sumber: Twitter
Sumber: Twitter
Sumber: Twitter
Sumber: Twitter

Hahahaha..macam-macam la korang ni. Bagus lah tak mengganggu Remy, nanti tak kusyuk pula dia nak solat.

Mentang-mentang bukan artis, dia suruh ke tepi saja pakcik tu..apa salah pakcik? Kahkahkah!

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : LobakMerah via berita steady

Facebook Comments

Rupanya Ini Pekerjaan Faiz Subri Setelah Menang Anugerah PUSKAS Dan Dikenali Dunia

Dahulunya, nama Faiz Subri selaku pemain bola sepak pasukan Pulau Pinang ini pernah melonjakkan nama negara apabila telah muncul sebagai pemenang bola sepak pertama di benua Asia yang memenangi Anugerah jaringan gol terbaik PUSKAS FIFA 2016.

Gol jaringan hasil sepakan percuma ketika menentang Pahang FC dalam kejohanan Liga Super 2016 telah melonjakkan namanya sepanjang karier bergelar pemain bola sepak.

Semasa acara penyampaian anugerah di Switzerland.

Dua tahun berlalu…

Namun kini setelah dua tahun berlalu, Faiz Subri dimaklumkan tidak mendapatkan tempat di mana-mana pasukan kelab bola sepak.

Bekas pemain bola kebangsaan itu, sebaliknya memilih untuk mengusahakan perniagaan menjual pewangi di kampung halamannya di Pulau Pinang.

Pilih untuk tidak dinamakan, tolak lamaran

Menerusi temu bual bersama NST, Faiz berkata dia memilih untuk tidak dinamakan oleh FA Pulau Pinang, apabila kontraknya berakhir November tahun 2018.

Berita ketiadaan nama Faiz Subri pada liga Malaysia telah mencetuskan polemik dalam kalangan ramai, apabila ramai yang membuat spekulasi bahawa tiada pasukan yang ingin mengambil Faiz Subri sebagai pasukan.

Sebaliknya Faiz ingin memfokuskan kepada keluarga dan perniagaan yang baru diceburinya.

Faiz Subri juga berharap semoga dia dapat kembali ke Liga M, ketika jendela perpindahan kedua pada bulan Mei ini.

Faiz patut dapat peluang lagi baik!

Berita tersebut menerima pelbagai reaksi daripada peminat bola sepak tempatan, ada yang bersimpati dengan nasib yang dihadapi Faiz Subri, mahupun memberinya semangat untuk lebih berjaya dalam perniagaan minyak wangi yang baru diceburinya.

Takpe, yang penting dapat award!

Komen2 lain.

Orang yang menang puskas tu banyak yang memang betol2 berkualiti . Penjaring terbanyak pasukan . Dia ni gol nasib dan main biasa2 je sebab tu tak ada club nak amek . Lol .

Bro, malaysia bro…. Bkn liga inggeris liga spain..Liga itali.. Liga malaysia cap aym je…

Main kt Malaysia ni xkira la tahap skolah smpi negeri, xkenal org xkan kemana…

Hlna ke jual minyak wangi? Dah tu jalan rezeki dia. Biar la. Sepatutnya diberi galakan dan sokongan. Satu perkembangan yg baik bila bekas pemain bola ceburi bidang perniagaan. Ia seharusnya menjadi contoh kpd anak2 muda. Status bintang PUSKAS tak perlu menjadi halangan utk berniaga.

Ubah m3ntality!!!

Sumber : NST via CoretanMedia

Facebook Comments

‘Suaplah Anak Isteri Waktu Makan’, Boleh Jadi Asbab Keluarga Hidup Bahagia, Murah Rezeki – Ustaz Ebit Lew

Semasa saya ditaman petang tadi, telah datang seorang lelaki.

Kami pun berbual. tengah2 kami berbual, lelaki ni telah meluahkan perasaan. Katanya dia ada masalah. Lelaki ini menceritakan tentang kehidupannya dengan keluarga, kehidupan yang beliau hadapi sangat sempit dan tidak tenteram.

“Saya dah usaha macam2 dah bang, macam2 cara dah saya buat, Tak tahu nak buat macam mana dah” kata lelaki itu. “Masa awk makan dengan isteri, awk ada suapkan makanan kat dalam mulut isteri awk tak?” saya tanya.

“Tak pernah bang, kalau saya buat, nanti saya dikatakan buang tebiat pulak” jawabnya. “Awk pernah tak suapkan makanan dalam mulut anak2 awk tak?” Tanya saya lagi. “Pun tak pernah, kenapa awk tanya macam tu?” Jawap lelaki itu lagi

” Kalau awk nak tahu, Mak ayah kita dulu tak kaya pun, tapi kehidupan dirorang penuh dengan kasih dan sayang, rezeki mereka pun cukup je. Kehidupan mereka tenang dan berkat. Tahu tak sebab apa? Sebab Allah janji kalau kita menghargai keluarga, rezeki bertambah.” “Perasan tak sekarang? Dah banyak orang kita tak makan sekali dengan keluarga. Kalau ada pun, time makan tu masing2 leka main henset atau pun sibuk melayan tv. Allahu…”

“Awak percayalah la apa yang saya nak cakapkan ni, bila isteri makan dari tangan suami, dia akan rasa bahagia. Lagi2 kalau suami dia buat kerana cinta, kerana Allah, biar pun beberapa suap je, nikmatnya tak terkata. Kena pula isteri buat2 tergigit jari sikit. Hehe!”

“Awk pun tahu kan? makan satu bekas yang sama itu sunnah. Kalau awk nak tahu, saya dan keluarga makan satu dulang bila dirumah, kami 3 beranak. Kadang2 tu anak dan saya berebut nak suap mak dia.”

Mulai hari ni, Cuba abang amalakan apa yang saya sampaikn ni. Percayalah la bang, Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. Abang Kasihilah isteri dan anak2, nanti lihatlah bagaimana rezeki akan datang mencurah-curah”.

Selepas beberapa bulan kami terserempak dia pasaraya. Beliau meluru kepada saya.

“Terima kasih atas nasihat yang awak bagi dulu, saya buat apa yang awk cakap masa kat hospital dulu. sekarang saya nampak hasilnya, keluarga kami bahagia sangat2. Bila saya suap isteri saya dan isteri saya suapkan saya, kami terasa sangat nikmat. inilah antara nikmat dunia yang kami rasa. Ya Allah, berilah kami terus dapat menikmatinya dan bersama dalam syurga.”

Mulai hari ni, Cuba korang amal kan apa yang saya sampaikn ni. Percayalah lah, Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. Korang Kasihilah isteri dan anak2, nanti lihatlah bagaimana rezeki akan datang mencurah-curah”.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Sumber : Berita Dinding via Ustaz Ebit Lew

Facebook Comments

Opah 83 Tahun Masih Memandu Hadiri Kuliah PhD, Rela Guna Kanta Pembesar Untuk Ulang Kaji

PADA November 2018, seorang lelaki dikenali sebagai Adam Zainal memuat naik catatan di Twitter tentang nenek kesayangannya yang berjaya menamatkan pengajian di peringat Sarjana dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak.

Graduan berusia 83 tahun itu menjadi perhatian apabila twit berkenaan mendapat tanda suka sebanyak 15,000 kali, selain 27,000 ulang kicau di laman sosial itu.

Meskipun gembira dengan pencapaiannya, namun Datin Siti Hendon Abdullah masih belum berpuas hati dan mahu terus menimba ilmu.

Atas dasar itu, Siti Hendon yang juga bekas pengetua sebuah sekolah menyambung pengajiannya ke peringkat PhD dalam bidang sama baru-baru ini.

“Walaupun saya sudah berusia 80 tahun namun saya masih seronok belajar perkara baru, membaca buku, majalah dan autobiografi. Tiada pengakhiran dalam menimba ilmu,” katanya kepada The Star.

Namun katanya, menyiapkan PhD bukan tugas mudah terutamanya dengan masalah penglihatan akibat faktor usia.

“Membaca tulisan yang kecil adalah cabaran besar buat saya jadi saya terpaksa menggunakan kanta pembesar tetapi itu bukan alasan untuk saya mengalah.

 

“Saya teruja setiap kali menghadiri kuliah, malah saya memandu sendiri ke kolej yang hanya 10 minit dari rumah,” ujarnya.

Sudah mempunyai dua cicit, Siti Hendon memberitahu dia sering menghabiskan masa sehingga empat jam untuk mengulang kaji.

“Belajar semakin mudah kerana teknologi yang sudah berkembang. Saya suka Google… ia menyelamatkan hidup saya.

“Tambahan pula ia mudah digunakan oleh sesiapa sahaja, dengan sekali tekan semua informasi dapat kita cari. Ia seolah-olah perpustakaan digital yang boleh di akses di mana sahaja,” katanya.

Bagaimanapun dedahnya, sebelum ini dia tidak pernah mengambil berat tentang teknologi apatah lagi menggunakan gajet canggih dalam kehidupan seharian.

“Anak-anak cuba memujuk saya menggunakan gajet tetapi saya tidak ambil peduli kerana merasakan saya boleh hidup tanpanya, namun keadaan berubah apabila saya menyambung pengajian di Universiti Tunku Abdul Rahman (Unitar).

 

“Pada awalnya sukar juga hendak guna komputer riba termasuklah PowerPoint, Notepad dan Word, mujurlah ada cucu yang mengajar.

“Insiden terlupa menekan butang ‘save’ dan perlu tulis semula daripada awal adalah perkara biasa,” ujarnya.

Umur hanyalah nombor…

Siti Hendon memberitahu dia menyambung pelajaran kerana berasa bosan selepas bersara pada 1991.

Katanya, selepas bersara dia banyak menghabiskan masa menghadiri kelas agama selain menguruskan rumah tangga namun dia merasakan masih mempunyai banyak masa lapang.

Saya teruja setiap kali menghadiri kuliah malah saya memandu sendiri ke kolej yang hanya 10 minit dari rumah,” ujarnya.

Datin Siti Hendon Abdullah

Bimbang tidak berbuat apa-apa boleh menyebabkan masalah kemurungan atau demensia, Siti Hendon akhirnya mengambil keputusan kembali belajar.

“Saya mengajar selama 37 tahun dan saja suka mengajar kanak-kanak di peringkat pra-sekolah malah merasakan ia peringkat paling penting dalam perkembangan mereka,” jelasnya.

Malah katanya, dia pernah menghadiri 50 kursus dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak dalam tempoh 25 tahun, selain pernah membuka sebuah taska berdekatan kediamannya pada 1996.

Bagi membolehkan dirinya sentiasa segar dan sihat, Siti Hendon berkata, dia sentiasa mengawal pemakanan termasuk mengambil lebih banyak sayuran hijau dan mengurangkan nasi dan protein dalam dietnya.

Bagiamanapun katanya, dia gemar mengambil santan dalam makanannya kerana ia mengandungi vitamin C yang baik untuk kulit.

“Bersenam adalah rutin harian dan kebiasaannya saya akan berjogging di sekitar kawasan perumahan. Selain itu saya masih melakukan kerja-kerja rumah,” katanya yang teringin menyertai silat dan tarian zapin.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Sumber : mStar

Facebook Comments

Jangan Lepaskan Gadis Yang Miliki 7 Sifat Ini

Isteri merupakan pasangan hidup, teman perkongsian segala suka dan duka. Amat penting sebelum memilih bakal isteri yang terbaik, perlu kepada pemilihan mengikut panduan yang telah diberikan oleh Nabi Muhammad S.A.W.

Sebaik-baik jodoh yang bakal dijadikan isteri ialah yang dapat memenuhi nilai-nilai maknawiyah dan jasmaniyah, tetapi jika tidak didapati maka nilai-nilai maknawiyah itu mestilah diberi keutamaan berbanding dengan nilai jasmaniyah.

Pemilihan jodoh ini juga bukanlah khusus kepada lelaki, namun kaum wanita juga perlu kepada pemilihan jodoh bakal suami.

Nak cari calon isteri jangan letakkan kriteria utama yang berdahi licin saja. Pastikan yang mempunyai asas agama kriteria yang pertama. Itu paling penting.

Tapi zaman dah berubah bro.

Adalah penting untuk kita masukkan lagi kriteria tambahan seperti di bawah. Kalau dalam DNA calon isteri kita ada 7 sifat ini, laju-laju masuk meminang. Ajak kahwin terus lagi bagus.

Antaranya :

1. Minat Menyimpan

Dia jenis yang minat simpan duit. Tak suka membazir kepada perkara yang bukan-bukan. Kalau kita nak belikan hadiah dia akan terus keluar ayat standard, “Tak payahlah B, membazir je”, “Tak payahlah lah sayang, simpan la duit tu”.

Bukannya jenis yang setiap kali keluar dating, asyik perabis duit kita suruh belanja air Starducks atau MekDonal.

2. Tak Apa Kalau Ajak Makan Kedai Biasa-biasa

Kalau kita ajak dia makan kedai biasa atau dekat warung, dia tak kisah. Asalkan makanan sedap dan boleh masuk perut. Bukannya jenis makwe yang konon dah penat berhias pakai tudung lilit, tak ada kelas makan kedai murah. Paling kurang pun MekDonal.

3. Naik Kereta Secondhand Kita Pun Dia Tak Segan

Dia jenis tak kisah pun kita pakai kereta apa. Tak malu pun dengan keluarga dan kawan-kawan. Kalau ajak naik MRT pun dia selamba. Bukannya jenis makwe yang setiap hari pressure kita suruh tukar Honda!. Nak nampak ‘class’ kononnya.

4. Tak Minta Hadiah Mahal

Setiap kali hari jadi dia tak minta barang yang ratus-ratu, ribu-ribu harganya. Contohnya tak minta beg tangan LV, jam tangan DKNY, make up SKII atau iPhone. Kalau dapat jenis yang happy asalkan kita ingat untuk wish hari jadi pun dah dikira tip top.

5. Nak Buat Kenduri Kahwin Biasa-biasa Saja

Dia jenis nak buat kenduri kahwin setakat yang mampu. Tak impikan nak buat wedding of the year bagai sampai kena buat pinjaman peribadi. Kalau boleh nak nikah dengan kenduri buat dekat masjid, lebih jimat dan berkat. Hantaran pun tak letak tinggi. Jenis ini akan berlapang dada kata Ijazah adalah untuk minta kerja, bukan sebagai justifikasi untuk minta hantaran RM30 ribu serba satu!

6. Tak Minta Nak Bercuti Sana Sini Sebelum Kahwin

Dia bukan jenis nak ajak pergi bercuti sana sini sebelum kahwin. Nak cipta sweet moment kononnya. Amboi…Ciptalah sweet moment  tu selepas kahwin.

7. Tak Kisah Gaji Kita Sikit

Dia tak kisah pun kalau gaji kita lebih rendah daripada dia. Dia terima kita seadanya. Janji sumber pendapatan kita tu halalan taiyiban. Spesis jenis ni memang susah dah nak jumpa di zaman moden ni, jadi kalau terserempak, jangan lepaskan!

Manusia itu tak sempurna. Kalau masa bercinta dan pasangan kita tiada 7 ciri-ciri di atas, janganlah pula tinggalkan dia. Kita bimbinglah supaya dia lebih bijak menguruskan kewangan. Lengkapkan kekurangan, barulah kehidupan akan lebih bahagia.

Sama-sama belajar ke arah kebaikan. Duit bukan segala-galanya. Tetapi semua benda nak pakai duit. Kalau jenis suka membazir benda bukan-bukan, mungkin kedudukan kewangan masa depan kita akan turut terjejas.

Di antara ciri-ciri utama yang dianjurkan dalam pemilihan jodoh pula ialah:

1. Yang beragama dan berakhlak mulia

Yang dimaksudkan dengan agama di sini ialah bukanlah agama Islam semata-mata tetapi menghayati prinsip-prinsip dalam agama Islam serta mempunyai akhlak dan perlakuan yang mulia.

2.Bersifat pengasih dan penyayang

Sebaik-baik wanita ialah mereka yang pengasih dan penyayang, mampu memberikan kasih sayang kepada suami dan anak-anak. Wanita yang kasar, pendendam dan pemarah tidak akan dapat menjadi seorang isteri yang baik dan mampu meneruskan hidup dengan suami dan kehidupan berumah tangga akan menjadi tidak selesa. Begitu juga dengan suami, mereka perlu bersifat pengasih dan penyayang serta pandai mendidik isteri dan anak-anak bersesuaian dengan keadaan.

3. Boleh melahirkan zuriat

Tujuan perkahwinan ialah untuk menyambung dan memperkembangkan zuriat. Maka, bakal suami dan isteri perlulah mampu dari segi zahir dan batin serta boleh memperkembangkan zuriat. Kehidupan tanpa anak-anak akan sunyi dan tidak bahagia.

4. Masih perawan

Yang dimaksudkan di sini ialah seeloknya wanita yang bersih dan belum biasa mengenali permainan cinta lebih baik daripada janda yang telah biasa dengan permainan asmara kecuali pada keadaan tertentu.

5. Keturunan yang baik

Bukanlah di sini bermaksud keturunan bangsawan ataupun hartawan tetapi keturunan yang yang baik dari segi keagamaan, kecerdasan, kesihatan dan akhlak yang mulia.

6. Tiada jurang perbezaan yang besar

Seeloknya tidak ada jurang umur, status sosial, pendidikan yang terlalu besar antara calon suami dan isteri. Perbezaan yang jauh daripada aspek yang dinyatakan tadi akan menyukarkan lahirnya keserasian dan keharmonian dalam kehidupan berkeluarga. Oleh kerana itu beberapa mazhab mensyaratkan adanya kufu'(setaraf) antara calon suami dan isteri.

7. Bukan keluarga yang terdekat

Perkahwinan dengan keluarga yang terdekat seperti sepupu kurang digalakkan kerana ianya tidak dapat membina jaringan keluarga yang lebih luas. Sebaiknya, calon suami dan isteri datangnya daripada keluarga yang jauh seperti perumpamaan benih pokok jika dicantumkan dengan baka yang berlainan akan melahirkan baka yang baik.

Antara hikmah perkahwinan dengan keluarga yang jauh ialah antaranya dapat melahirkan zuriat yang sihat sama seperti benih pokok itu tadi.

Itulah antara ciri-ciri pemilihan jodoh mengikut pendapat penulis berdasarkan kepada penelitian kepada kehidupan berkeluarga secara realiti dan panduan yang telah diberikan oleh syariat Islam itu sendiri. Walaubagaimanapun, kita sebagai manusia hanya mampu merancang, tetapi yang menetapkan adalah Allah S.W.T. sendiri. Sebaik mana pun perancangan manusia, tetapi perancangan Allah S.W.T. lebih baik lagi.

Semoga dengan ikhtiar dalam pemilihan jodoh ini akan memberikan kebahagian kepada kehidupan berkeluarga dan dalam membina masjid dalam hidup akan kekal hingga ke akhir hayat. Apa yang penting ialah perlunya kepada hubungan yang dekat dengan Allah S.W.T. serta baiknya hubungan dengan keluarga terdekat serta semua masyarakat. Doa sebagai pemandu arah dalam kehidupan suami isteri. InsyaAllah…

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Sumber : The Klasik

Facebook Comments

Tempoh berpuasa di Greenland paling lama di dunia

NUUK – GREENLAND. Kajian dilakukan portal beli belah dalam talian, CupoNation mendapati tempoh berpuasa paling lama di dunia adalah di Greenland.

Data dikeluarkan kelmarin menunjukkan waktu puasa terpanjang adalah 21 jam 42 minit di wilayah autonomi Denmark itu yang terletak antara Atlantik Utara dan Lautan Artik.

Penduduk Islam di negara pulau itu hanya mempunyai tempoh 2 jam 18 minit untuk berbuka dan kembali berpuasa.

Hari pertama berpuasa di negara itu adalah selama 19 jam 35 minit dan hari terakhir adalah selama 21 jam 42 minit.

Selain itu, negara yang mempunyai tempoh berpuasa paling lama adalah Iceland iaitu selama 19 jam 33 minit pada hari pertama dan 21 jam 39 minit pada hari terakhir.

Ia kemudiannya disusuli dengan Finland yang mempunyai tempoh berpuasa selama 18 jam 54 minit pada hari pertama dan 20 jam 21 minit pada hari terakhir Ramadan.

Waktu berpuasa di Estonia adalah antara 18 dan 20 jam manakala tempoh berpuasa di Sweden adalah antara 18 dan 19 jam 52 minit.

Selain itu, tempoh berpuasa di Latvia adalah antara 18 dan 19 jam 41 minit.

Tempoh berpuasa paling pendek di dunia pula adalah di New Zealand iaitu selama 11 jam 10 minit. – Tempo.co
sumber:sinarharian

Facebook Comments

Dua Anak Melayu Bertuah Ini Terpilih Sebagai Imam Terawih Dilondon Sepanjang Ramadhan.

Satu lagi berita gembira yang membanggakan kita semua apabila dua anak muda negara ini sudah bergelar imam jemputan untuk mengimamkan solat Tarawih selain dijemput mengimarahkan masjid di Kota London, United Kingdom, Ramadan kali ini.

Baru berusia lingkuan 20-an, dua anak muda ini diibaratkan imam eksport yang dihantar ke luar negara bagi mengimarahkan masjid, sekali gus menjadi rujukan jemaah lain berkaitan permasalahan agama terutama dalam memperbetul- kan bacaan ayat suci al-Quran.

Sepanjang mereka berada di sana, mereka bukan saja bertanggungjawab menjadi imam ketika solat Tarawih, malah mereka turut mengadakan kelas fardu ain untuk komuniti Islam di London.

Bertanya mengenai pengalaman disana, imam jemputan juga perlu mengharungi cabaran Ramadan berbeza apabila perlu berpuasa lebih daripada 18 jam, seterusnya memberi pengalaman baharu buat pendakwah muda ini.

Selain itu, tugas mereka juga bukan mudah kerana mereka perlu mengukuhkan paksi Islam selain menganjurkan pelbagai aktiviti bersama masyarakat tempatan termasuk menjadi rujukan apabila timbul kekeliruan dalam hukum-hakam agama.

Insan terpilih ini adalah Umar Luqman Sufi Mohammad Shukri, 19, dan Ahmad Arif Adnan, 21, adalah mereka yang terpilih untuk menjadi imam di Masjid Sofa, London sepanjang Ramadan seterusnya Aidilfitri nanti.

Seorang dari mereka iaitu Umar Luqman Sufi adalah penuntut Kolej Islam As-Sofa (KIAS) manakala Ahmad Arif alumni kolej berkenaan.

Ujar Umar Luqman Sufi, dia sememangnya memasang impian untuk menjadi imam jemputan terutama di luar negara. Ini kerana berkelana di tempat asing sudah pasti memberikan pengalaman yang baru dan berbeza serta merupakan satu cabaran unik yang akan membantu mematangkan dirinya.

Ini (terpilih sebagai imam jemputan) anugerah tertinggi kerana pengalaman yang diperoleh di London berbeza jika dibandingkan dengan kita menjadi imam di tempat sendiri.

Ini rezeki Allah SWT, ramai lagi huffaz al-Quran yang bagus berada di Malaysia namun saya antara yang terpilih untuk mengimarahkan masjid sepanjang Ramadan ini,” katanya kepada Harian Metro ketika dihubungi menerusi aplikasi WhatsApp, semalam.

Menurut Umar Luqman Sufi lagi, menjalani ibadat puasa di London sangat berbeza jika dibandingkan di Malaysia apabila mereka perlu cepat menyesuaikan dengan beberapa faktor antaranya faktor masa, suhu yang rendah dan tempoh berpuasa yang panjang.

Berpuasa di London mengambil masa hampir 18 jam sebelum berbuka dan ia cabaran serta pengalaman baru buat saya, tambahan pula keadaan suhu yang rendah serta sejuk.

“Jika di Malaysia, tempoh berpuasa hanya mengambil masa kira-kira 13 jam namun berbeza di London apabila kira-kira jam 3 pagi sudah masuk waktu Imsak.

“Selain itu, cabaran lain yang perlu dihadapi adalah cuaca sejuk. Sebagai imam, kita perlu menjaga kesihatan terutama suara kerana dalam suhu rendah ini mudah untuk terkena penyakit termasuk kerongkong,” katanya.

Selain itu Ahmad Arif pula berkata, setiap imam jemputan ini perlu menjaga niat mereka  supaya mereka sentiasa mengingatkan diri yang kehadiran mereka di sesuatu kawasan bukan untuk bercuti tetapi perlu memikul tanggungjawab besar.

Ujar mereka lagi, mereka bukan sekadar menjadi imam solat, sebaliknya perlu mengadakan kelas tertentu dan sentiasa bergaul rapat dengan masyarakat setempat supaya nilai serta paksi Islam itu terus diperkukuhkan.

Insya-Allah saya serta sahabat saya (Umar Luqman Sufi) akan berhari raya di Kota London tahun ini untuk mengimarahkan masjid ini dengan pelbagai aktiviti yang sudah dirancang.

“Ini juga kali pertama kami berhari raya di perantauan dan jauh daripada keluarga. Insya-Allah demi mengukuhkan syiar Islam itu kami akan pikul sebaik mungkin tanggungjawab itu kerana ia juga sebahagian tugas sebagai pendakwah,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: YoY

Facebook Comments

Sembunyikan Perut Buncit Dengan 10 Helah Ini,agar Anda Tampil Lebih Yakin Di Aidilfitri.

Wanita dan fesyen memang sukar untuk dipisahkan. Menjadi lumrah bagi seorang wanita untuk kelihatan cantik dan menawan. Namun, bentuk badan seringkali menjadi halangan untuk wanita terus bergaya. Labih-lebih lagi wanita yang memiliki perut buncit. Mereka berasa kurang yakin untuk tampil bergaya disebabkan masalah ini. Ini tip berguna buat mereka yang memiliki perut buncit untuk berfesyen!

 

1. Pilih skirt jenis A-line kerana ia membantu untuk menyembunyikan masalah perut buncit. Ini kerana potongan skirt yang luas di bahagian bawah amat sesuai untuk menyembunyikan bahagian pinggang anda.

 

2. Seluar ala Aladin atau seluar nelayan Thai dapat menyembunyikan perut anda yang berlipat kerana mata akan tertumpu pada rekaan seluar yang unik itu.

3. Pakai tali pinggang yang besar dan luas di pinggang anda. Ikat tali pinggang 1 inci lebih tinggi daripada paras pinggang anda untuk menutup bahagian perut buncit.

4. Pakai skirt jenis pleated atau skirt kipas menegak ke bawah untuk memberi visual pinggang anda kelihatan lebih langsing. Sebaiknya cari skirt yang bercorak untuk menutup kekurangan ada.

5. Elakkan memasukkan baju ke dalam pinggang untuk memberikan kesan ilusi badan yang lebih langsing.

6. Elakkan memakai jean jenis low-waist sebaliknya pilih jean atau seluar jenis high waist atau berpinggang tinggi. Ia boleh membuatkan anda tampak lebih langsing dan lampai. Jangan lupa padankan bersama baju bercorak gelap.

7. Pilih material pakaian yang tidak jarang kerana ia akan membuatkan perut anda nampak buncit. Sebaiknya pilih baju yang mempunyai material dari sutera atau yang berwarna terang.

8. Elakkan memakai baju yang mempunyai corak horizontal atau melintang kerana ia akan menyebabkan perut anda kelihatan lebih buncit. Bagi menyembunyikan masalah perut buncit tersebut, sebaiknya pilih pakaian yang ada rekaan wrap top atau baju yang mempunyai tali atau ikatan di bahagian bawahnya.

9. Penggunaan baju jenis leher bentuk V atau kurung moden yang mempunyai manik dan jemeki yang dijahit dalam bentuk V juga boleh mengurangkan tumpuan mata pada bahagian perut anda.

10.Selain itu, anda juga boleh tonjolkan bahagian lain badan anda yang dirasakan menarik seperti lengan atau kaki anda. Yang penting, pastikan anda memilih pakaian yang bersesuaian dan menepati tuntutan syariah.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Sumber: Nona

Facebook Comments

Lelaki Kalau Nak Pakai Cincin Kena Tahu 10 Perkara Ini Dahulu

Lelaki juga suka memakai cincin sebagai aksesori menyerlah keterampilan. Tidak kira bentuk dan logam yang menyaluti, cincin mampu menterjemah tarikan tersendiri selain melambangkan status dan prestij diri.

Rekaan dan bentuk cincin yang tersarung di jari manis memberi pengaruh besar kepada pemiliknya. Tidak kiralah mahal atau murah, cincin memancarkan peribadi diri hingga menjadi tarikan mata yang melihat.

Bagi lelaki moden, cincin bersalut platinum dirasakan paling cocok dan begitu bergaya. Ini kerana cincin platinum tidak terlalu berkilau dan bebas digayakan terutama bagi lelaki muslim.

 

Tip pemilihan cincin

1. Pertamanya, seseorang mestilah dapat membezakan bentuk cincin yang hendak dipilih sama ada ia sesuaian dengan karektor diri atau tidak.

2. Usah terpengaruh dengan reka bentuk yang mungkin tidak sesuai disarungkan pada jari anda.

3. Tidak semua jari sesuai menggayakan sesetengah bentuk cincin seperti jari halus dan kurus tidak digalakkan memakai cincin berbentuk besar kerana kelihatan tidak

seimbang.

4. Warna dan bentuk cincin mempengaruhi sesetengah individu. Lebih baik selidik terlebih dulu kandungan dan kesesuaian cincin dengan jari sendiri.

5. Jangan tergesa-gesa memiliki cincin semata-mata mahu kelihatan hebat dan menarik di mata orang lain.

6. Lakukan pemerhatian dan meninjau di beberapa kedai emas dan permata untuk mendapatkan idea cincin terkini yang sesuai.

7. Pilih beberapa bentuk cincin dan sarungkan satu persatu ke jari manis. Tidak salah untuk mencuba beberapa bentuk cincin semata-mata untuk memenuhi cita rasa. Cuba dan terus mencuba.

8. Jika perlu, minta jurujual cermin untuk melihat kesan atau effect cincin yang disarungkan pada jari.

9. Pastikan cincin yang sudah berkenan di hati tidak terlalu ketat mahupun longgar.

10. Tidak salah bersabar semata-mata untuk mendapatkan cincin yang berkenan di hati!

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: PesonaPengantin

Facebook Comments

Dikatakan Kembar Fazura dan Fazura Sendiri Mengaku Dirinya Lebih Cantik, Siapa Gadis Comel Ini Sebenarnya

Nampak sama tapi bukan dia. Kerana memiliki raut wajah mirip pelakon jelita Fazura, gadis comel ini berjaya mencuri tumpuan ramai dan sehingga hari ini mempunyaii lebih kurang 34 ribu pengikut di Instagram.

Lebih mengujakan apabila Fazura sendiri meninggalkan komen di Instagram gadis tersebut memetik portal Oh Bulan.

Mungkin acap kali menerima notification daripada peminat yang mengatakan rupa gadis ini mirip dirinya, Fazura sendiri memberikan komen.

Jelas Fazura gadis tersebut jauh lebih cantik berbanding dirinya. Untung lah awak!

18 TAHUN, 34 RIBU FOLLOWERS DI INSTAGRAM

Baru saja berumur 18 tahun, gadis ini nampaknya mempunyai pengikut yang cukup ramai mengalahkan selebriti.

Pada masa yang sama ramai bertanya jika gadis ini adik kandung atau saudara kepada Fazura. Macam-macam pertanyaan diajukan. Iyalah muka sama kot.

Yang pasti mereka cuma pelanduk dua serupa je dan tiada apa-apa pertalian saudara. Peace yo!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Cerkosong

Facebook Comments